• Matpåminutter

Stekt ris | matpaaminutter

Oppdatert: april 2


Stekt ris, en herlig og kanskje litt bortglemt klassiker?!

Kanskje ikke det vi lager oftest hjemme, men det burde du. Ihvertfall en gang i blant.

Dette er en veldig enkel, billig og god rett.

Her er det også en super mulighet til å få brukt opp middagsrester.


DU kan lage opp større mengder. Og porsjonere over flere dager, hvis det passer deg og din hverdag.

Da kan du lage basen med ris, egg og grønnsaker. Og deretter velge og ha i forskjellige typer kjøtt/skalldyr for ikke gå deg lei:)

Frosne grønnsaker, som eks amerikansk blanding, er utmerket til å bruke i stekt ris:)

Stekt ris med biff, med kylling, med skinke, med reker, vegetar, med eller uten egg....bare fantasien som setter en stopper.


Tips: Det beste er å ha ferig kokt ris som er avkjølt. Så dersom du ikke har ris rester, kok opp dagen i forveien.

Ferdig stekt ris er gull å ha i kjøleskapet. Tar få strakser å varme l mikro eller i stekepanna. Den kan også spises kald.

Oppskrift 2 porsjoner

1 ss oliven olje til steking

130-160 g basmati ris ( rå riskorn)

250 g strimlet/smårett skinke / biff /kylling e.l

3-4 egg

2-3 dl grønnsaker (erter, mais, gulrot, løk, purre, gulrot osv.

salt & pepper

4-5 ss soyasaus /kikkoman ( men dette er en smakssans, prøv deg frem)


Slik gjør du


- Stek den ferdigkokte risen i stekepanne med oljen.

- Pisk eggene i en skål og lag en grop i midten av stekepannen.

- Ha i eggene og beveg lett rundt med en sleiv, som om du lager en mini omelett.

- Når eggemassen begynner å bli ferdig kan du blande alt sammen og ha i grønnsaker og skinke.

- Dersom du har rått kjøtt, ville jeg forhåndstekt dette for seg selv.

- Smak til med salt og pepper og avslutt med å ha på soya sausen.

574 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

© 2018 by Trude Straume