• Matpåminutter

Granola | hjemmelaget

Oppdatert: 7. okt. 2018


Hjemmelaget Granola er best og det tar ikke spesielt lang tid å lage heller!

Hvilke gryn, frø, nøtter, tørket frukt osv er helt opp til deg selv.

Se hva du har i skapet og sett i gang:-D

Bytt gjerne ut noen av frøene og erstatt med andre om ønskelig.

Smak deg frem, noen liker den mer søt enn andre

Granola kan brukes oppå yoghurt, sammen med melk, med friske bær, som den er, i smoothie bowls, på banan med peanøttsmør osv osv....

Spises til frokost , mellom måltid, kvelds, snacks osv.

Se bilder lengre nede for inspirasjon og ideer.






Oppskrift

150 g havregryn 80 g mandler 50 g valnøtter 40 g gresskar kjerner 40 g sesamfrø 40 g solsikkekjerner 30 g knuste linfrø 1 liten boks rosiner/ gojibær (blandes i når alt er avkjølt) 2 små klyper flaksalt 6 ss sukrin gold 2 dl appelsinjuice 80 g flytende honning 15 dråper Stevia vanilje


Slik gjør du


1. Sett ovnen på 200 grader.

2. Grovhakk nøtter , 3. Varm opp alt det våte med sukrin og tør rundt. 4. Ha deretter i frølandingen og rør godt. 5. Ha deretter over på stekebrett med bakepapir. 6. Fordel godt utover og sett i ovnen. 7. Stekes i ca 15 min , men pass på og rør jevnlig til granolaen har fått en fin brunlig farge . 8. Avkjøles på benken .


Anbefaler å røre litt innimellom til den er blitt helt kald og crunchy.

PS: dersom du syns den trenger mer søtning kan du ha i noen dråper ekstra med Stevia.


Granola er veldig kjekt å gi i gave. Ha den da på et fint glass eller i en liten kakeboks med en liten lapp med oppskrift på:) Det vil de aller fleste sette stor pris på <3




0 visninger

© 2018 by Trude Straume